Ouders

Waarom Mindfulness voor kinderen en jongeren?

Veel kinderen en jongeren hebben moeite met concentreren, komen moeizaam in slaap en maken zich zorgen. Ze hebben moeite om zich te ontspannen, of zomaar even niets doen. Ze zijn doorlopend online. Hun hoofd is te vol, de prikkels zijn teveel.

Ze ‘moeten’ zo veel. Van zichzelf, van de school, van de maatschappij. Hoe leer je kinderen zichzelf tot rust te brengen, te stoppen met piekeren, te vertrouwen op kwaliteiten in zichzelf en zich staande te houden in deze veeleisende tijd? Hoe kunnen ze hun pauzeknop vinden en gebruiken? Met andere woorden: hoe leer je een kind zelf zijn/haar balans te vinden?

Kinderen kunnen door de stress die ze voelen soms klachten ontwikkelen zoals:

  • moeite met slapen
  • verminderde concentratie
  • faalangst
  • een “vol hoofd”
  • piekeren
  • zich moeilijk kunnen ontspannen
  • zich moeilijk kunnen uiten
  • zich angstig voelen

Er zijn gelukkig ook kinderen die geen klachten hebben maar het fijn vinden om te leren ontspannen en dichtbij hun eigen gevoel te blijven.

De mindfulness trainingen, ook wel “Aandacht Werkt” training genoemd, biedt de kinderen handvatten het roer weer in eigen hand te nemen.

De achtweekse training geeft kinderen op een speelse en bij hun leeftijd passende training. Het oefenen van mediteren, het delen van informatie en beweging wisselen elkaar af.

De kinderen leren:

  • Zich beter te concentreren
  • Makkelijker in slaap te komen
  • Makkelijker omgaan met stemmingen en impulsen
  • Bewust te zijn van het lichaam, emoties en gevoelens
  • Meer te vertrouwen in zichzelf
  • Mild en begripvoller te zijn voor zichzelf en anderen
  • Omgaan met gevoelens
  • Omgaan met piekergedachten

Tijdens de trainingen hebben we het over gevoelens, gedachten en aandacht. Wat zijn gedachten eigenlijk en wat doen ze met jou? Je leert dat je niet meteen hoeft te reageren op gedachten en gevoelens. Als je ze opmerkt en er aandacht aan schenkt, dan geeft dit een stukje rust.

Ik geef trainingen volgens de methode “Eline Snel”. Met behulp van deze methode wordt mindfulness op een speelse, bij de leeftijd passende, wijze aangeleerd. De trainingen kunnen aangepast worden op uw kind of de groep.

Eline Snel heeft een kinder- en jongerentraining ontwikkeld. Ze heeft hierover twee boeken geschreven: “Stilzitten als een kikker” en “Ruimte geven & Dichtbij zijn”. Lees (hier) meer over de “Methode Eline Snel”.

De boeken zijn bij de trainingen inbegrepen als naslagwerk voor ouders en leerkrachten. Beide boeken bevatten een CD of app met begeleide oefeningen. Zo is het oefenen thuis erg makkelijk.

Kindertraining- Jongerentraining – privétraining

Voor de kinderen zijn er twee leeftijdsgroepen, 5 – 8 en 9 – 13 jaar.

Er is een  jongeren  training tot 19 jaar. Voor de jongeren zijn er twee  leeftijdsgroepen  vanaf de brugklas t/m 15 jaar en 16 t/m 18 jaar. De jongeren training duurt 10 weken. Er wordt tijdens deze trainingen ook aandacht besteed aan examen/tentamen vrees.

Naast de trainingen in groepsverband is er ook de mogelijkheid van een privétraining. In deze trainingen is het mogelijk om uw specifieke hulpvraag in de training te integreren. Veel kinderen vinden de individuele aandacht prettig, ze durven vaak iets meer van zichzelf te laten zien en leren de vaardigheden makkelijker aan.

Om je “aandachtsspier” te trainen heb je oefening nodig. In de periode van de training is het fijn om dagelijks tien minuten te oefenen. Dat mag alleen, met vrienden of met je ouders.

Bij de training is het boek met CD  “Stilzitten als een kikker” of “Ruimte geven en dichtbij zijn”, geschreven door Eline Snel, inbegrepen. Met behulp van de CD of app is het simpel om thuis te oefenen.

Wilt u weten of de training geschikt is voor uw kind neem dan gerust contact met mij op middels het contactformulier! Ik neem dan z.s.m. contact met u op.

Meditatielessen

Mediteren is belangrijk om het geleerde in de training te kunnen behouden. Dat kan thuis. Lukt dat niet of heb je af en toe een nieuwe impuls nodig? Na de training kun je verder met mediteren en filosoferen in een groep! Het is fijn en gezellig om samen verder te oefenen en te bespreken waar je in het dagelijks leven tegen aan loopt.

In deze (vervolg)lessen gaan we dieper in op de onderwerpen die in de training aan bod zijn geweest. We zullen veel samen oefenen op een bij de leeftijd passende wijze. Deze meditatielessen duren 45 minuten.